26 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Własności Intelektualnej.

Jest to święto, które w roku 2000 ustanowiła Światowa Organizacja Własności Intelektualnej, powstała ponad trzydzieści lat wcześniej organizacja wyspecjalizowana ONZ (ang.: WIPO).
Własność intelektualna to termin, który określa monopole prawne, tworzone przez wybrane dobra niematerialne (prawo autorskie) oraz wybrane własności przemysłowe (patenty, znaki towarowe). Pojawił się w roku 1888, gdy w Szwajcarii utworzono Bureau fédéral de la propriété intellectuelle. Popularność zyskał w drugiej połowie XX wieku, gdy utworzono WIPO, nową agendę ONZ.
Jest to efekt pracy twórczej człowieka, który ze względu na oryginalność, znaczenie dla kultury, gospodarki i społeczeństwa powinien być bezwzględnie chroniony. Mowa tu o utworach takich, jak film, muzyka, teksty literackie, patenty, znaki towarowe, fotografie, rysunki, malarstwo, ale także, jak się okazuje, posty w social mediach. I pomimo że na pierwszy rzut oka nie kojarzy nam się to wszystko z biznesem i nowoczesnymi technologiami, to właśnie firmy z tych sektorów odpowiadają za tworzenie nowych rynków.
Co roku na całym świecie podejmowane są różne inicjatywy, których celem jest m.in.:
- ukazanie wpływu praw autorskich, patentów i znaków towarowych na nasze codzienne życie;
- pogłębienie wiedzy na temat prawa własności intelektualnej;
- zaprezentowanie znaczenia pracy twórców i wynalazców dla rozwoju społeczeństwa;
- kształtowanie postawy poszanowania praw własności intelektualnej.