Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka
15 października w naszej szkole miała miejsce debata na temat sztucznej inteligencji
“AI szansa czy zagrożenie?”. Zaproszeni goście oraz uczniowie dzielili się swoimi
przemyśleniami na temat możliwości, ale też obaw dotyczących rozwoju sztucznej inteligencji.
W szkolnej bibliotece dla zainteresowanych tematem mamy świetną propozycję Aleksandry Przegalińskiej, doktor w dziedzinie filozofii sztucznej inteligencji w Zakładzie Filozofii Kultury Instytutu Filozofii UW, obecnie pracującą w Center for Collective Intelligence Massachusetts Institute of Technology (MIT) w Bostonie. Pozycja ma lekką formę dialogu prowadzonego przez Pawła Oksanowicza.
W książce poruszono takie tematy jak wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziedzinach zdrowia, finansów, wojskowości, usług publicznych, transportu (pojazdy autonomiczne), wpływ AI na opinię publiczną, możliwości manipulacji medialnych, a także systemy kontroli społecznej, jak np. w Chinach. Interesująco omówiono możliwe dalsze scenariusze rozwoju,
a całość wzbogacają komentarze ekspertów.
Książkę zakupiono z dotacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 Priorytet 3.
DH