„Szkoła dobrze wychowana” – szkolna debata uczniowska

07-01-2018

Debata jest spektaklem, w którym nikt nie chce zostać przez widownię uznanym za czarny charakter. I grą, w której trzeba pokazać sportową klasę, by przekonać do siebie publiczność.

5 Stycznia 2018 pozwoliłam  sobie zaprosić wszystkich uczniów CKZiU  do udziału w I Szkolnej Debacie w ramach konkursu „SZKOŁA DOBRZE WYCHOWANA”  z przekonaniem, że ich udział w tym przedsięwzięciu przyniesie dobre owoce. Przyczyni się do budowy szkolnej wspólnoty, oraz pokaże ,że CENTRUM to  szkoła efektywna, otwarta, mądra, przyjazna i twórcza.

Przez rozmowę wiedzie droga do prawdy, ale dyskutowanie jest też formą współzawodnictwa i wiedzieli o tym już starożytni  Grecy. Oczywiście idzie tu o szlachetny agon, a nie czcze erystyczne potyczki. Jego celem jest wzajemne przekonywanie się: myślowo bogate, retorycznie piękne, logicznie poprawne. Zmierzamy do pozyskania słuchaczy dla naszych przekonań, wszędzie tam, gdzie nie ma  zgody między ludźmi, co do trafności jakiegoś sądu.

Debata stanowi okazję do przeprowadzenia szeregu regularnie odbywających się dyskusji z udziałem uczniów i szerokiej szkolnej publiczności. Drużyny potykają się ze sobą ,a przyznawana przez jurorów punktacja pozwala wyłonić z końcem rozgrywek finalistów, a wreszcie mistrza. Tematyka poszczególnych rund obejmowała  szerokie spektrum zagadnień związanych z dobrymi obyczajami, kulturą osobistą czy tolerancją wobec inności .  Można sądzić, że zarówno z uwagi na wymogi merytoryczne, jak i ze względu na emocjonalnie angażującą formę współzawodnictwa, edukacyjne walory debaty są niezaprzeczalne. Uczestnictwo w debacie służy nowoczesnej edukacji „twórczej i tolerancyjnej” oraz przygotowuje uczniów do podejmowania „świadomej odpowiedzialności” za swój własny rozwój i szkolną wspólnotę. Uczniowie biorący udział w  debacie,  wykazali się wiedzą, celnym ripostowaniem, refleksem, potrafili  zrobić dobre wrażenie na publiczności, która oceniając siłę argumentów i sposób ich prezentowania, wydawała  werdykt. W trakcie debaty odkryliśmy wiele  talentów oratorskich , uczniowie nauczyli się trudnej sztuki empatii, a także dystansu wobec siebie, wobec swych emocji, uprzedzeń, nawyków, które bardzo często przeszkadzają w spokojnej, racjonalnej argumentacji.

Aby debata była udana należy spełnić kilka warunków :

  1. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze.
  2. Unikaj wyrażania skrajnych sądów.
  3. Zrób wszystko, żeby utrzymać kontakt z adwersarzami, używając właściwych zwrotów.
  4. Postaraj się wykorzystać humor.
  5. Naucz się przewidywać argumenty przeciwnika.
  6. Popracuj nad właściwą dykcją i modulacją głosu.
  7. Wprowadzaj do swoich wypowiedzi celowe pauzy.
  8. Umiejętnie operuj mimiką i gestykulacją.
  9. Postaraj się zrobić wrażenie swobodnego i pewnego siebie.
  10. Zadbaj o efekt końcowy.

Wszystkie z nich zostały spełnione podczas naszej debaty o to, abyście mogli zobaczyć ,że tak było zadbał jak zawsze nasz szkolny fotoreporter Paweł Bień .

M.R.

 

Ilość odsłon: 2300

wstecz

Kontakt



Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

 ul. Promienna 65, 43-600 Jaworzno

 sekretariat@ckziu.jaworzno.pl

 32 76 29 100

Używamy ciasteczek. Czytaj więcej.