Wizyta w Kutnej Horze

20-10-2016

„Chalupaři II – rewizyta w malowniczej Kutnej Horze.

W dniach 2-6 października grupa   12 uczniów wraz z dwoma nauczycielami przebywała w niezwykle pięknym, pełnym znaków historii mieście Kutna Hora. Była to kontynuacja projektu “Chalupaři – dzisiaj partnerzy, kiedyś sąsiedzi pod jednym dachem UE” zapoczątkowanego przez Technikum nr 6 im. króla Jana Sobieskiego w 2010 roku. Partnerem naszego projektu było oczywiście, zaprzyjaźnione z nami od wielu już lat, liceum z czeskiej Kutnej Hory. Młodzież naszej szkoły miała okazję zobaczyć wiele niezapomnianych zabytków i pamiątek znajdujących się zarówno w Kutnej Horze jak i w nieopodal położonej stolicy Czech, Pradze. Uczniowie nie tylko zwiedzili wiele nowych miejsc, ale także mieli okazję wziąć udział w różnego rodzaju zajęciach sportowych. Mogli poszerzyć swoją wiedzę, poznać  inną kulturę oraz życie codzienne swoich czeskich partnerów i ich rodzin. Wizyta w partnerskim Gymnázium Jiřího Ortena trwała pięć niezwykłych dni, a wspomnienia pozostaną w pamięci naszych uczniów na zawsze.

W tak pięknej przygodzie mieli okazję brać udział: Adrian Wylężek (4a), Patryk Kachniarz(4a), Mateusz Skulich (4b), Aleksandra Zogrodnik (3b), Szymon Skorupka (3b), Patryk Galas (3a), Michał Szałański(3a), Mateusz Michlewicz (3a), Kornelia Wędzicha (3a), Emilia Chróst(2a), Dominik Ptasiński (2a) oraz Filip Dobosz(2a). Opiekunami wycieczki byli: pani Małgorzata Martyka – kierownik wycieczki i koordynator projektu oraz pani Dorota Dębosz – Zalewska – nauczycielka historii i wosu.

„Z pamiętnika podróżnika”

W niedzielę 02.10.2016 wczesnym rankiem o godzinie 7:45 wszyscy zebraliśmy się na placu św. Andrzeja w Katowicach. Było bardzo zimno, ale pomimo tego uśmiech nie schodził nam z twarzy. Podekscytowani czekaliśmy na nasz super nowoczesny autokar „LEO EXPRESS” posiadający „WIFI” i wszystkie inne bajery potrzebne nam do przeżycia. „LEOŚ” zawiózł nas do Bohumina, gdzie o godzinie 9:54 mieliśmy również bardzo nowoczesny, niezwykle wygodny  pociąg tej samej firmy. „LEOŚ” zawiózł nas aż do Kolina. Na miejscu czekali już na nas nasi przyjaciele z Czech wraz ze swoimi rodzicami. Rodzice naszych przyjaciół zawieźli nas do swoich domów, gdzie byliśmy zakwaterowani. Rozpakowaliśmy się, zjedliśmy obiad i mieliśmy okazję bliżej poznać rodzinę swoich partnerów. O godzinie 18:00 wszyscy, wraz z swoimi partnerami z wymiany, spotkaliśmy się w kręgielni.  Była to okazja, aby powspominać wizytę Czechów w Polsce, rozluźnić się i pobawić. Po kręglach poszliśmy na pizzę. O godzinie 21:00 rodzice naszych przyjaciół odebrali nas z kręgielni i zawieźli do domów gdzie czekała już na nas kolacja i nasze kochane łóżeczko. Zmęczeni podróżą i wrażeniami nie musieliśmy długo czekać aż zamkną nam się powieki i słodko zaśniemy.

Drugiego dnia spotkaliśmy się w auli muzycznej, gdzie bardzo serdecznie powitał nas Dyrektor Szkoły, pan Vladislav Slavíček  oraz nauczyciele odpowiedzialni za realizację projektu po stronie czeskiej, Pani Romana Doležalová oraz Pan Jiří Posselt. Następnie rozpoczęliśmy zwiedzanie szkoły. Czesi oprowadzili nas po najciekawszych miejscach, m.in.: pokojach rekreacyjnych i strefach relaksacyjnych, ściankach wspinaczkowych, salach gimnastycznych, siłowniach, stołówce, bogato wyposażonych salach lekcyjnych, pracowniach plastycznych, ceramicznych i muzycznych, biologicznych, chemicznych laboratoriach, aulach, stacji meteorologicznej oraz mini ogrodzie botanicznym. Pokazali nam również wszystkie zwierzęta jakie są hodowane w ich liceum tj: kozy, rybki, węże, płazy, pająki, ptaki. Zapoznaliśmy się także z Chico, wielką iguaną, która jest maskotką szkoły. Po zwiedzaniu szkoły uczestniczyliśmy w warsztatach poświęconych historii, kulturze i tradycjo Republiki Czeskiej. Zwieńczeniem zajęć był quiz, z którym świetnie sobie poradziliśmy. O godzinie 11:00 w stołówce szkolnej zjedliśmy pyszny obiad, po czym pojechaliśmy do Ossuarium – Kaplicy Czaszek oraz do Katedry Cysterskiej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Panny Marii w dzielnicy Sedlec. Na koniec jakże udanego i pięknego dnia wspólnie udaliśmy się spacerkiem przez całe miasto do kawiarni, gdzie napiliśmy się kawy i zjedliśmy coś słodkiego.

We wtorek wczesnym porankiem, po zjedzonym śniadanku każdy z nas wraz ze swoim partnerem pojechał na dworzec kolejowy, gdzie odbywała się zbiórka. Tego dnia mieliśmy zaplanowaną cudowną wycieczkę do Pragi, stolicy Czech. Pomimo chłodnego wiatru i niezbyt ładnej pogody wycieczka była bardzo udana. Do Pragi pojechaliśmy pociągiem. Jechaliśmy nim około godzinę. Gdy dotarliśmy na miejsce , udaliśmy się metrem na Malą Stranę w okolice Ambasady RP skąd malowniczymi schodami weszliśmy na Zamek na Hradczanach będący największym kompleksem zamkowym na świecie.  Zwiedziliśmy nie tylko sam zamek, ale i piękne tarasy widokowe.  Po zwiedzeniu wnętrz zamkowych, Katedry św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha, Złotej Uliczki podzieliliśmy się w polsko- czeskie pary. Takimi czwórkami udaliśmy się na Most Karola, gdzie czekało na nas wykonanie zadania specjalnego. Każdy para miała sfotografować się z wybranym pomnikiem oraz poznać historię przedstawionej na nim osoby. W drodze na Plac Wacława kupiliśmy wiele pamiątek oraz zjedliśmy tradycyjne, rozpływające się w ustach ciasteczko, które znajduje się tylko w Pradze tzn. Trdelnik. Po drodze robiliśmy wiele zdjęć do naszej  prezentacji, które mieliśmy wspólnie opracowywać kolejnego dnia.  Po skończonym zadaniu wszyscy razem  udaliśmy się na ciepły posiłek, a wkrótce potem na dworzec centralny. Po zwidzeniu tak pięknego, ogromnego i tętniącego życiem miasta wróciliśmy do Kutnej Hory, gdzie udaliśmy się do ulubionej herbaciarni i spędziliśmy resztę tego dnia gwarnie dyskutując o praskiej przygodzie.

Czwartego dnia po zjedzonym śniadaniu wszyscy spotkaliśmy się w szkole, gdzie odbywała się zbiórka. Razem udaliśmy się na zwiedzanie  kolejnych, bardzo ciekawych miejsc Kutnej Hory. Zobaczyliśmy wnętrza nowo otwartego interaktywnego muzeum (Dačický dům), poświęconego zlokalizowanym na ziemiach czeskich zabytkom UNESCO. Pełni wrażeń poszliśmy zobaczyć kolejne niezwykłe miejsce – kopalnię srebra. Na logistykach zwiedzanie kopalnianych korytarzy wywarło szczególne wrażenie, ponieważ nie mieli oni nigdy wcześniej okazji zobaczyć jak wydobywane są, czy były złoża. Następnie udaliśmy się do ogrodów, aby podziwiać piękne kompozycje. Po dużej dawce wiedzy historycznej, jaką otrzymaliśmy tego poranka udaliśmy się do szkoły na obiad. Następnie  uczestniczyliśmy w warsztatach poświęconych przygotowaniu prezentacji multimedialnych na temat Pragi, z uwzględnieniem zadań specjalnych, które w parach wykonywaliśmy w stolicy kraju. Zawzięte mecze przy stołach z piłkarzykami, pełna śmiechu rywalizacja w grach interaktywnych oraz inne zabawy przy czeskich przekąskach towarzyszyły nam do późnego popołudnia. Tego samego dnia wieczorem, wszyscy spotkaliśmy się na imprezie pożegnalnej. Poszliśmy do czeskiej restauracji, gdzie zjedliśmy typowe dla tej kuchni dania. To były jedne z ostatnich, pięknych chwil, spędzonych na rozmowach i dyskusjach z naszymi partnerami oraz innymi Czechami. Wieczorem rodzice naszych czeskich przyjaciół przyjechali po nas i odwieźli nas do domu.

Piątego dnia – w czwartek nadszedł czas pożegnań. Były to nasze ostatnie chwile w tym cudownym miejscu.  Wczesnym porankiem wszyscy spotkaliśmy się w szkole. Razem poszliśmy spacerkiem do centrum, gdzie rozpoczęliśmy zwiedzanie niewiarygodnie pięknej, górującej nad miastem, Katedry św. Barbary. Zaraz potem mieliśmy okazję zobaczyć też zabytkową Kaplicę Bożego Ciała. Po odwiedzeniu tych świętych miejsc wróciliśmy do szkoły gdzie czekali już na nas nasi Czesi. Wraz z nimi omawialiśmy przygotowane dzień wcześniej prezentacje dotyczące pobytu w Czechach. Po zaprezentowaniu się każdej z grup udaliśmy się na obiad.  Po nim mieliśmy jeszcze trochę czasu wolnego, który spędziliśmy wszyscy razem. Po zrobieniu sobie pamiątkowego zdjęcia grupowego przed gmachem szkoły, nadszedł niestety czas pożegnań. O godzinie 13:30 wyjechaliśmy z Kutnej Hory, by naszym ulubionym „Leosiem” powrócić około godziny 19:00 do Katowic, skąd rozjechaliśmy się do swoich domów.

Wartym podkreślenia jest fakt, że punktem kulminacyjnym ostatniego dnia projektu „Chalupaři II” było podpisanie aneksu do umowy partnerskiej, która od 2009 roku obowiązywała pomiędzy Technikum nr 6 im. króla Jana III Sobieskiego w Jaworznie oraz Gymnázium Jiřího Ortena w Kutnej Horze. Na mocy tego aneksu uczniowie wszystkich trzech szkół, wchodzących w skład CKZiU w Jaworznie od roku szkolnego 2016/17 będą mogli brać udział w projektach i wymianach realizowanych wspólnie przed obie placówki.

Tak niestety zakończyła się nasza przepiękna przygoda w Czechach, lecz jesteśmy pewni, że jeszcze kiedyś tam wrócimy. Wrócimy tam, gdzie tak pięknie było marzyć! Ahoj, czeska przygodo!

Ilość odsłon: 1604

wstecz

Kontakt

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

ul. Promienna 65, 43-600 Jaworzno

sekretariat@ckziu.jaworzno.pl

32 76 29 100

Używamy ciasteczek. Czytaj więcej.