Warsztaty w Cieszynie

21-11-2021

W dniu 9 listopada klasa 4cT5 wybrała się na wycieczkę do Cieszyna, aby „na własnej skórze” doświadczyć drukowania klasycznymi technikami na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. O 7.15 wyruszyliśmy z Jaworzna. Naszym pierwszym przystankiem była Rotunda św. Mikołaja na Wzgórzu Zamkowym. Jej obraz każdy z nas trzymał kiedyś w ręku – widnieje na banknocie dwudziestozłotowym. Po wykonaniu kilku zdjęć opuściliśmy Wzgórze Zamkowe i skierowaliśmy się w stronę rynku. Tam podziwialiśmy architekturę i zabytkowe kamienice, znalazł się też czas na poranną herbatkę. Szybko wróciliśmy do busa i udaliśmy się na teren kampusa Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W progu uczelni powitała nas pani Daria Kowalczyk, która była naszym przewodnikiem. W pierwszej kolejności odwiedziliśmy pracownie fotograficzne, gdzie oglądaliśmy prace studentów oraz zwiedzaliśmy ciemnię i studio. Następnie przeszliśmy do budynku, gdzie swój azyl mają studenci Projektowania gier i przestrzeni wirtualnej. Tam zobaczyliśmy liczne pracownie, doskonały sprzęt komputerowy i zadowolonych studentów. Prace, które zdobiły ściany korytarzy i sal, wzbudziły zachwyt niejednego grafika. Naszym ostatnim punktem na mapie okazał się budynek Instytutu Sztuk Plastycznych. Zwiedziliśmy pracownie rzeźbiarskie i oglądaliśmy prace studentów wykonane z różnych materiałów. O rzeźbie opowiadał znakomity rzeźbiarz prof. zw. Jerzy Fober

Na koniec zatrzymaliśmy się w części grafiki warsztatowej, gdzie podziwialiśmy pracownie różnych dziedzin grafiki oraz witrażu. Prezentacją Wydziału grafiki zajął się dr hab. Adam Czech, prof. UŚ. Tutaj też odbyły się warsztaty graficzne. Zostaliśmy zapoznani z programem warsztatów i podzieleni na grupy przystąpiliśmy do pracy.

Pierwsza grupa druku wypukłego – pod opieką dr hab. Natalii Pawlus zajęła się linorytem. Druga grupa wzięła udział w warsztatach z serigrafii prowadzonych przez dr Katarzynę Gielecką-Grzemską. Natomiast warsztaty trzeciej grupy – Suchoryt poprowadził pan Daniel Badura.

Najbardziej pracochłonną techniką druku płaskiego – litografią zajęła się czwarta grupa i nią osobiście zajął się pan profesor Adam Czech oraz prof. UŚ, dr hab. Krzysztof Pasztuła, prof. UŚ, mgr Marcin Bochenek, a także studenci: Daria Kowalczyk, Kinga Janica, Kacper Kościółek. W organizacji naszego pobytu pomagał dr hab. Jarosław Skutnik, prof. UŚ.

Dzięki różnorodności warsztatów, wszyscy świetnie się bawiliśmy. Na linorycie tworzyliśmy wzory w linoleum za pomocą dłut, techniką suchej igły powstawały prace na płytkach pleksi, na litografii powstały wzory w kamieniu nanoszone różnymi technikami za pomocą rozmaitych odczynników chemicznych, a na serigrafii drukowaliśmy za pomocą sita. Odbijaliśmy grafiki na papierach i tkaninach. Mieliśmy okazję odciskać na prasach wklęsłodrukowych, wypukłodrukowych i litograficznych. Korzystaliśmy z naświetlarki i ramy sitodrukowej. Przeszliśmy przez proces druku artystycznego od projektu po wydruk. Odbyliśmy też rozmowy ze studentami, dowiadując się o ich odczuciach na temat studiowania. Po zakończeniu warsztatów w smutku pożegnaliśmy się z cieszyńskim kampusem UŚ i po całym dniu zabawy wróciliśmy do domu. Mamy nadzieję, że niektórzy z nas wrócą do Cieszyna, tym razem jako studenci.

K.K.

Zdjęcia wykonali: M.B., N.G., U.N., O.Z., P.S.

Ilość odsłon: 1124

wstecz

Kontakt

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

ul. Promienna 65, 43-600 Jaworzno

sekretariat@ckziu.jaworzno.pl

32 76 29 100

Używamy ciasteczek. Czytaj więcej.